ERWIN HUBERT, Un ENTRANYABLE AMBAIXADOR DE LA NOSTRA ILLA

La figura del genial aquarel·lista Erwin Hubert (1883-1963) no es pot entendre sense la del gran mecenes de l’illa de Mallorca, l’Arxiduc Lluís Salvador d’Habsburg-Lorena. El tàndem que van forjar va resultar en un decidit impuls cultural i artístic de la Mallorca del segle XX, sent alhora pioner en la promoció de les Illes Balears com a destinació turística.

Erwin Hubert va néixer a Viena. Va estudiar a l’Acadèmia d’Arts Gràfiques de la seva mateixa ciutat i va treballar per a l’editorial Eduard Holzel, empresa gràfica que imprimia els mapes de les obres de l’Arxiduc Lluís Salvador. El 1904 va abandonar l’editorial per passar a ser secretari personal de l’Arxiduc, viatjant per primera vegada a Mallorca i instal·lant-se a la mansió “Miramar” (Valldemossa), residència de l’Arxiduc. Junts van surcar el Mediterrani a bord del famós iot “Nixe II”, propietat de Lluís Salvador. En aquestes travessies, el nostre jove artista ja va deixar constància de la seva habilitat com a dibuixant i pintor amb els seus dibuixos i aquarel·les.

Va tornar a la seva Viena natal el 1910, però va continuar col·laborant amb l’Arxiduc fins a la seva mort, el 1915. Va tornar a Mallorca de manera definitiva el 1920, instal·lant-se de nou juntament amb la seva esposa a “Miramar”, per dedicar-se de manera exclusiva a l’activitat pictòrica. Aquest mateix any va exposar les seves primeres aquarel·les amb motius folklòrics, populars i paisatgístics de Mallorca a la sala “La Veda” i a l’Ajuntament de Palma de Mallorca.

1923 va ser un any decisiu per a Hubert. Va exposar a l’“Ateneu de Madrid” i a les “Galeries Layetanes” de Barcelona, en ambdós casos amb un rotund èxit de vendes i crítica que el consagrarien com a artista. A partir d’aquest moment, les seves exposicions es van succeir de manera contínua, tant a Espanya com a l’estranger: Buenos Aires, Egipte, Brasil, Londres, Marroc, Roma, París, Berlín, Viena…

La temàtica de l’obra d’E. Hubert se centra principalment en el paisatge mallorquí, els retrats, el folklore illenc i les escenes costumbristes.

Pel que fa a la tècnica, tot i que tracta la pintura a l’oli amb certa freqüència (principalment nus i figura humana), és en “l’aquarel·la” on arriba a la màxima cota de perfecció. La bellesa i sensibilitat de les seves aquarel·les identifiquen una Mallorca i les seves gents plasmades en tot el seu esplendor i filtrades per una càlida llum mediterrània. Sensacions belles i plàcides, de serenitat, pau i tranquil·litat embadalixen un espectador àvid que sucumbeix a la seducció de la profunda i absorbent quietud de les seves marines i paisatges.

En els retrats, capta l’essència de cadascun dels seus protagonistes amb una habilitat inusitada. Va arribar a pintar més de dos mil retrats: nens, joves, intel·lectuals, aristòcrates, empresaris; i sobretot, personatges anònims. Durant un temps a Madrid el van batejar com “el pintor de la Cort” a causa de la ingent quantitat de retrats que allí va realitzar.

En les seves aquarel·les mostra una tècnica molt depurada i de gran pulcritud. Les seves obres són càlides i lluminoses, utilitzant una notòria amalgama de cromies en perfecta conjunció, recreant-se en un univers idíl·lic de formes i colors. Els paisatges, marines i personatges són filtrats pel seu filtre òptic i plasmats amb mestratge i delicadesa a través del seu pinzell. Perfecció i harmonia són els comuns denominadors de la seva extensa i rica obra.

Possiblement la tasca que més transcendència i reconeixement ha tingut, i la profusió de la qual segueix vigent als nostres dies, va ser la col·laboració que va tenir a partir de 1929 amb el Foment de Turisme de Mallorca. El 1930 aquesta il·lustre entitat va distribuir milers de cartells, fullets i sèries de postals en diversos idiomes, reproduint una quantiosa sèrie d’aquarel·les d’Erwin Hubert per tota Espanya i a l’estranger.

De manera oficial va suposar la primera campanya publicitària a gran escala de l’inici del turisme mallorquí; i Hubert, de manera instantània, es va convertir en el principal i únic il·lustrador de l’“Illa de la calma”, com dècades abans havia batejat un altre gran artista, Santiago Rusiñol.

Des d’aleshores, E. Hubert va passar a ser el referent de la imatge de Mallorca. Les seves il·lustracions (marines, paisatges i escenes costumbristes) serien una constant a les portades de llibres, guies turístiques, cartells i publicitat en general.

Mallorca deu molt als artistes que han recal·lat en ella, i molt especialment a Erwin Hubert. Inicialment de la mà de l’Arxiduc Lluís Salvador i després, gràcies a la col·laboració amb el Foment de Turisme de Mallorca, es va convertir per mèrit propi en un exquisit ambaixador del nostre petit paradís. I com tot gran artista, ho va fer amb temperança i mesura, amb sobrietat i constància, i sobretot amb amor incondicional a l’illa que el va veure créixer i triomfar, i en un fatídic accident, morir.

Damián Verger Garau

Perit Judicial en Art i Antiguitats i Crític d’Art.

Museu de pintura de les Illes Balears
Resumen de privacidad

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.