LUIS MARAVER

Amb motiu del tercer aniversari de Kairoi Art Digital Museum, hem volgut dedicar el nostre reconeixement a un artista sevillà, resident des de fa més de trenta anys al poble de Binissalem; el pintor i escultor Luis Maraver.

Luis Maraver Moreno va néixer en una plana marismeña del Guadalquivir, Isla Mayor, al parc natural de Doñana un 27 d’octubre de 1957. De nen jugava per aquells camins plens de pols i s’aturava observant el cel i uns núvols de color plata que avui dia floten en les seves pintures. La família es va traslladar temporalment a Puebla del Río i d’allí a Morón de la Frontera, on van residir durant set anys. Vinguent d’aquell paradís solitari, li va costar acostumar-se a la nova població tan transitada, sobretot per la ubicació d’una base americana. En aquell temps ja li agradava el dibuix i la pintura. Va aconseguir una beca que li permetria ampliar els seus coneixements artístics. Sempre ressalta la figura de la seva mare, que va quedar vídua molt jove, havent de criar sola els seus quatre fills.

El 1972, per proposta d’un familiar, decideixen viatjar a Mallorca, on tota la família es va acomodar fàcilment, trobant casa i feina. En aquesta etapa es troba amb un home que transporta quadres. La casualitat va fer que conegués a Pascual de Cabo, qui, després d’escoltar la seva història, el va animar a pintar. Sempre li ha agraït aquell ànim, aquelles ensenyances, aquella amistat i que li presentés a persones que al llarg del temps serien fonamentals en la carrera de Luis Maraver, com Joan Mesquida o Miquel Reus, i al empresari Toni Ferrer, a qui va conèixer posteriorment.

I va arribar la seva primera exposició…

Seria a la Galeria Moyá del carrer Concepció. La setmana anterior va ser una mica accidentada, perquè va haver de acabar de pintar algunes de les peces d’aquesta col·lecció i, alhora, va haver de suplir un amic que havia patit un accident de treball. Per aquest motiu, durant aquells dies també va repartir cerveses. Però això va quedar en una anècdota; res va impedir el gran èxit de la primera mostra. Aviat va arribar una següent, al Círculo de Bellas Artes, i a partir d’aquí fins als nostres dies. Exposicions en diferents ciutats de tot el món i també viatges que han influït en l’elaboració de les seves obres, viatges que l’han inspirat i enriquit, com ell diu. Posseeix un ampli arxiu documental visual i literari en els seus quaderns de viatge que començaria el 1981 en la seva primera visita a París.

Anys després, li ofereixen una invitació per germinar una gran experiència gràcies al seu amic Joan Mesquida, que s’havia reunit amb el batlle de Puebla del Río, convençent-lo que Maraver era un artista excepcional. En aquells dies coneix a qui s’ocupava de les gestions culturals de l’ajuntament, “El Grande”, que es converteix en el seu amic inseparable des d’aleshores, a qui defineix com el seu guia de viatges. Trenta dies entre els humedals. És el lloc on va néixer i ara té l’oportunitat de retrobar-se amb les seves arrels. Pintant de dia i fins ben entrada la nit, envoltat de mosquits, insectes, pinars, pasturatges, en una de les majors diversitats de fauna d’Espanya. Un treball apassionant a Doñana que descriu en el seu diari com “estiu de 1989…”. Va ser un encontre amb el seu passat, ubicat en una casa a la Dehesa de Abajo, treballant en solitud, on el passat de les llacunes i canals es trobava ara amb les noves extensions d’arrossars.

El 1990 es va presentar com un any impetuós per als seus interessos, ja que de la mà de Galeria Bennàssar prepararia una col·lecció que presentaria a Arco, amb una de les seves obres creades a Doñana. L’artista recorda aquells dies per la difusió de la seva activitat, sent protagonista a l,informatiu de TVE on el van entrevistar com el millor artista jove a la Fira d’Art Contemporani (Arco), ressaltant que s’havien venut totes les seves obres. Gràcies a aquella aparició va aconseguir nombrosos contactes que van impulsar la seva carrera i va conèixer a Manolo Escobar, que era un aficionat a l’art, sorgint una entrañable amistat que perduraria fins a la seva mort. Aquell mateix 1990 passaria tres mesos a Nova York realitzant una pintura sobre formigues que va titular “Més de 1.000” i que va adquirir un prestigiós col·leccionista. Va conèixer a Roy Lichtenstein, rellevant artista de l’art pop, dibuixant, escultor i músic de jazz que casualment també va néixer un 27 d’octubre. Es va entrevistar personalment amb el galerista Leo Castelli, qui podia presumir d’haver tingut el lloc comercial d’art més destacat del món, entre Madison i la 5ª Avinguda de Nova York. En aquell període coneixeria a l’actriu nord-americana Lauren Bacall. Nova York li va obrir els braços i el va embaucar, fent-li sentir que tocava el cel, però aquell ritme era molt accelerat i difícil de suportar.

Pren l,encertada decisió de retornar a Mallorca per enfortir la relació sentimental amb Pilar, l’amor de la seva vida. Es van ubicar a Binissalem Pilar, la seva filla Marina i Luis, posteriorment van néixer els fills de tots dos, Luis i Alejandro.

La seva llista d’exposicions seria interminable, com ho són els seus viatges, les seves anècdotes, les seves peripecies, els seus amics, els seus admiradors. Ha exposat en innombrables espais, en petits i grans formats, individual i col·lectivament. Nova York, Frankfurt, Madrid, París, Colònia, Sevilla, Londres, Berlín, València, Bolonya, Granada, Saragossa, Florència, Barcelona, Düren, Ginebra, Santander, Ucraïna, Valladolid, Moscú, Cadis, Múrcia, Munic, Atenes, Xipre, Pamplona, Menorca, Eivissa i Mallorca en la seva totalitat, són només alguns d’aquests llocs.

En els seus quaderns de viatge, on pren les anotacions, sempre queda constància dels seus viatges; són delicades joies realitzades en dibuix i aquarel·la. Kenya i Tanzània, Ucraïna, Brasil, 1997/2000 Amazones, Perú, Roma, Índia, Xina, Marroc, Egipte, Berlín, Moscú, Jordània. Marroc és un dels països que més ha visitat, ja que diu sentir-se atret pels seus ambients, els seus mercats, els seus hàbits… la seva gent i el seu arc de colors li proporcionen una energia que difícilment pot obtenir-se en un altre lloc del món, aquella sensació en què sembla que s’ha detingut el temps.

El 2023 va marxar a la Xina de la mà de l’artista Carlos Morell Orlandis, que li va oferir la possibilitat d’assistir a la Universitat de Xangai, on Morell exerceix com a professor. Allí va preparar per als alumnes i professors dues classes magistrals, plantejades sobre l’execució de la seva tècnica. Curiosament, en aquella data va coincidir amb el seu aniversari, i els alumnes li van dedicar una festa, i posteriorment els professors, agraïts i impressionats per les explicacions de Maraver, el van convidar a exposar a la Fira d’Art de NINGBO.

Aquell mateix any, amb l’ONG Llevant en Marxa, viatjaria a Etiòpia i venint d’un lloc tan avançat com Xangai, el va impactar el contrast. Va acompanyar durant onze dies a un grup de metges i infermeres visitant la població Mursi, tribus indígenes que desconeixen la tecnologia i continuen vivint de manera rudimentària com ho feien els seus ancestres, amb els seus rituals i tradicions. Aquestes vivències acosten a Maraver a la terra, a les arrels, a filosofies de vida remotes perquè després les plasmi amb emotivitat sobre llenços i suports de tots tipus, utilitzant textures, pigments, làtex, llapis, vernissos, pols de marbre, metalls, sorres, palla, cendres i acceleradors entre d’altres materials. Maraver continua sorprenent-se amb escenes atàviques, on pot entreveure el batec d’un ésser humà que habita allunyat dels futurs tecnològics. És recomanable la lectura del llibre escrit per Pere Joan Martorell; “El viatge infinit”, fotografies, anotacions i comentaris en el qual, a mode d’extraordinari i extens document, recull parts essencials de les seves aventures. Viatjar l’ha enriquit, com a persona i com a artista, aguditzant l’ull que absorbeix el catàleg de tonalitats que la natura atorga a cada paisatge, a cada ciutat i a cada poble. S’ha format amb les vivències, aprenent a observar, a conversar, a estudiar costums i rituals que provenen de segles enrere.

Ell mateix, i això que per norma general els artistes no solen definir-se, es va analitzar breument referint-se a dues de les seves passions, l’art i viatjar: “Sóc un buscador de cultures, imatges i vivències. Viatjar és aprendre, és saber. La meva feina consisteix a portar a terme un joc exploratori entre el color, la densitat de la matèria i l’espai”.

Entre les seves aficions, confessa que li agrada el cinema, la lectura, visualitzar alguns esdeveniments esportius i compartir taula amb els seus amics. A les seves teles i les seves escultures ha atorgat cor, fibra, musculatura, òrgans, cèl·lules i aquesta identitat que permet relacionar qualsevol detall amb la saviesa d’aquest artista, construint escenaris en què la iconografia, la mística i la simbologia acompanyen els núvols cendrosos, els cels plomissos, les misterioses piràmides, els àrids deserts, els rostres de persones de l’Índia, nens corrent per la riba de l’Amazones, o aquells elements i personatges que incrusta deliberadament en el gruix de la matèria, Wally, Bart Simpson, Spiderman. La seva pintura mai ha perdut la frescor. S’ha postulat com una tècnica conceptual que s’identifica per si mateixa i en la qual es poden llegir versos impressionistes, expressionistes, neoexpressionistes, abstractes, futuristes, físics i químics.

Un lleu record que ens trasllada als seus inicis ens permet conèixer que es va interessar per la pintura impressionista de Joaquim Mir, per la llibertat i la intuïció que aplicava als seus treballs, posteriorment per Claude Monet i per la pintura matèrica del neoexpressionista Anselm Kiefer, del qual es considera fidel admirador. En les seves memòries recorda l’impacte que li va causar la primera exposició que va visitar de Tàpies i l’amistat que el va unir amb el escultor de Felantix, Jaume Mir, amb qui va aprendre a admirar l’escultura.

Luis reconeix ser un home lleial a qui ha confiat en ell, com és el cas de la seva relació especial amb la Galeria Bennàssar, que van ser qui li van donar l’oportunitat d’exposar a Arco. Ens comenta que després de més de quaranta anys dedicats a la pintura, pinta el que vol i continua tenint la mateixa sensació que quan es va posar per primera vegada amb els seus pinzells davant d’una tela en blanc.

Gràcies per formar part de la família Kairoi Art Digital Museum i fer-ho en una data que assenyala el nostre tercer aniversari.

Per a més informació… www.kairoi-art.es

Text: Xisco Barceló
Fotografies: María Valiente

Museu de pintura de les Illes Balears
Resumen de privacidad

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.