Tito Cittadini

Clica per visualitzar els quadres

…solo lo que  se refleja en el espejo interior, lo que encuentra en el alma un acorde absoluto y profundo.
Tito Cittadini, gener 1920
 

Fill d’una família de migrants italians de sòlida posició econòmica, començà estudis d’arquitectura a l’hora que formà part del grup intel·lectual dels Parera. L’any 1911 abandonà els estudis i seguint la seva vocació artística es traslladà a París, on estudià a l’Acadèmia Vitti en la que impartia classes Hermen Anglada Camarasa. Influït pel pintor català, el juny de 1913 realitzà un primer viatge a Mallorca, coincidint amb Anglada i els seus deixebles a la cala Sant Vicenç. L’esclat de la Primera Guerra Mundial el trobà viatjant per Itàlia i, coneixedor que Anglada i altres pintors s’havien instal·lat  al Port de Pollença feu el mateix. Més endavant s’establirà a l’Horta pollencina. 

Les primeres obres estan emmarcades per trets simbolistes del paisatge pollencí al marge de qualsevol presència humana, i que va difondre internacionalment gràcies a diverses exposicions a Buenos Aires, Montevideo o Roma. La primera exposició a Mallorca va ser la col·lectiva realitzada a La Veda el 1917 juntament amb Roberto Montenegro i Aníbal Nocetti. L’any 1920 a la mateixa sala efectuà la primera exposició individual amb un total de 12 obres. El mateix any guanyà el primer premi amb La herida de la montaña a la I Exposició Regional d’Art celebrada a Palma i l’any següent obtingué el primer premi al Saló Anual de Belles Arts de Buenos Aires amb Tarde

A partir de 1922 deixa de banda els trets transcendents a l’hora que decoratius, donant pas a obres on barreja el post-impressionisme amb una pintura més volumètrica seguint les lliçons de Cézanne i que continuà difonent internacionalment com ara a Pittsburgh, Los Ángeles, Nova York o Londres. Participà a la XIII Exposició Internacional d’Art de Venècia integrant la secció argentina. El 1924 Marzo en la huerta aconseguí el primer premi a l’Exposició Nacional de Belles Arts de Madrid, i el març de 1927 presentà una segona exposició individual a La Veda on es veu un canvi tècnic i temàtic. Ja fa més de deu anys que viu a Mallorca i es decanta per temàtiques on s’inclou la figura humana al considerar que és la que més li atreu. El 1929 ja era un artista consagrat i així ho demostra l’exposició a les Galeries Costa i a Amigos del  Arte a Buenos Aires, fruit de la qual la tela Cala Sant Vicenç fou adquirida pel Museu Nacional de Belles Arts i Campesina pel Museu Provincial de Belles Arts de La Plata. 

Els anys següents varen ser de recerca i a partir de l’exposició de l’any 1932 a les Galeries Costa recull uns interessos cap a una Mallorca més real i humana que es recrea en les formes i que en alguns casos s’acosta a un tebi llenguatge avantguardista com l’expressionisme. La Guerra Civil suposà un parèntesi, ja que viatjà a Itàlia on residí fins el 1938, circumstància que aprofità per exposar a Trieste i a Milà. En tornar a Pollença no incorporà gaires novetats a la pintura. En aquests anys es dedicà a la crítica artística a les pàgines de Revista, la publicació del Círculo de Belles Arts, “Pretextos”, destacant l’article “La escuela pollencina”. L’any 1947 viatjà a Argentina on exposà al Saló Müller unes obres continuistes que no varen rebre una crítica del tot favorable. En tornar a Mallorca fou nomenat vice-cònsol de l’Argentina, durant uns anys en que la migració mallorquina fou molt intensa. Com a funcionari del Ministeri d’Assumptes Exteriors se reclamà la seva presència l’any 1951, fet que aprofità per exposar a la capital argentina. Però l’adaptació a la seva ciutat de naixement li costà ja que eren molts els anys viscuts fora, motiu que determinà que retornés definitivament l’any 1952. D’aquest darrer periode cal remarcar la participació a l’Exposició Internacional de Pittsburgh. Els darrers anys visqué a Cala Major i participà activament a la vida cultural de la ciutat de Palma que compaginà amb la impartició de classes de pintura.

Francisca Lladó Pol

Dra. En Història de l’Art – Professora de la Universitat de les Illes Balears

Museu de pintura de les Illes Balears
Resumen de privacidad

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.